ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΔΩΡΕΑ

Translate

Υπάρχει αντικειμενική ενημέρωση στην Ελλάδα;

Είναι ελεγχόμενη η ενημέρωση στην Ελλάδα;



Πριν απαντήσουμε το παραπάνω ερώτημα θα πρέπει να ορίσουμε τι εννοούμε ενημέρωση, τι είναι η παράθεση γεγονότων και τι είναι η συζήτηση σε επίπεδο καφενείου που ο καθένας μπορεί να εκφέρει απλά την άποψη του χωρίς όμως την διασπορά ψευδών ειδήσεων και συκοφαντίας.

Αρχικά η ενημέρωση πρέπει να γίνεται με σκοπό την συμμετοχή των πολιτών στην διαμόρφωση της λεγόμενης κοινής άποψης η οποία πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν από τους Κυβερνώντες καθώς και την επιλογή των πολιτών μέσω των εκλογών των πολιτικών  και των προσώπων που τους εκπροσωπούν, αλλά και του κοινωνικού ακτιβισμού που κρίνεται  απαραίτητη προϋπόθεση για την λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.                    Από τα παραπάνω διαπιστώνουμε ότι η ενημέρωση είναι το θεμέλιο της Δημοκρατίας και της ελευθερίας ενός λαού, αλλά και επικίνδυνο εργαλείο στα χέρια αυτών που μπορούν να την κατευθύνουν.

Τον κύριο ρόλο για την ενημέρωση τον αναλαμβάνουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης τα οποία χωρίζονται σε κατηγορίες, τα τηλεοπτικά ΜΜΕ, τα ραδιόφωνα, οι εφημερίδες έντυπες και ηλεκτρονικές και τα ειδησεογραφικά ΜΜΕ που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Tiktok,X, YouTube) δεν είναι μέσα ενημέρωσης από μόνα τους  και χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων - συντακτών - ρεπόρτερ - παρουσιαστών είναι απλά χώρος ανταλλαγής απόψεων και ιδεών.

Τα ΜΜΕ για να λειτουργήσουν έχουν πάγια έξοδα τα οποία καλύπτονται από την διαφημιστικές καμπάνιες, από τα κρατικά κονδύλια και τις δωρεές πολιτών, οι διαφημιστικές καμπάνιες προέρχονται κυρίως από κερδοσκοπικές εταιρείες οι οποίες προωθούν μέσα από αυτές τα συμφέροντα τους που επιλέγουν τα ΜΜΕ που τα εκφράζουν καλύτερα ( μια τράπεζα δεν θα έδινε χρήματα για διαφήμιση σε ένα ΜΜΕ που έχει εχθρικά ρεπορτάζ προς αυτήν) ή στηρίζουν πολιτικές κατευθύνσεις που είναι υπέρ των συμφερόντων τους, άρα είναι ξεκάθαρο πως οι διαφημιστικές καμπάνιες των πολυεθνικών και των μεγάλων επιχειρηματιών κατευθύνονται στα ΜΜΕ που τους στηρίζουν. Τα κρατικά κονδύλια διανέμονται με ανάλογο τρόπο στα ΜΜΕ που είναι φιλικά προσκείμενα προς την εκάστοτε Κυβέρνηση και σε μικρότερο βαθμό στην αντιπολίτευση πάντα με αναλογικότητα της δύναμης επιρροής στην κοινωνία.



Η στάση των ΜΜΕ τις περισσότερες φορές δεν καθορίζεται από τον διευθυντή ενημέρωσης ή τον αρχισυντάκτη αλλά από τον οικονομικό διευθυντή ο οποίος έχει άμεση παρέμβαση όταν απειλούνται οι πηγές εσόδων του ΜΜΕ, οι δημοσιογράφοι - παρουσιαστές που δεν εναρμονίζονται με την γραμμή του μέσου απομακρύνονται και αν έχουν την ανάλογη φήμη του ανεπηρέαστου βρίσκονται στο τέλος εκτός από όλα τα ΜΜΕ.

Οι σελίδες που έχουν μια αυτόνομη πορεία τις περισσότερες φορές υιοθετούν μια συγκεκριμένη τάση ενημέρωσης για να αποκτήσουν σταθερό κοινό και έτσι να μπορούν να καλύψουν τα πάγια έξοδα τους, αυτές που δεν έχουν έσοδα από τις προβολές μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ή το διαδίκτυο στην συντριπτική τους πλειοψηφία επιλέγουν παραπλανητικούς τίτλους και γενικά ότι προσελκύει τον αναγνώστη - θεατή άσχετους με την θεματολογία καταπατώντας κάθε έννοια ενημέρωσης. 

Μια ιδιαίτερη κατηγορία είναι όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Tiktok,X, YouTube) κάνοντας αναπαράσταση εκπομπών χωρίς να έχουν τις βασικές γνώσεις της έρευνας και της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, διαπράττουν διασπορά ψευδών ειδήσεων συκοφαντιών και θεωριών που απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα, αυτή η κατηγορία ίσως να είναι και η πιο επικίνδυνη καθώς μέσα σε αυτήν εισχωρούν ψυχικά διαταραγμένοι που αρέσκονται να προκαλούν τρόμο και αναστάτωση για να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για προβολή, επίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα χρησιμοποιούν τρολ τα οποία ασκούν πολιτική ή κάθε είδους προπαγάνδα πίσω από ψεύτικα προφίλ αλλά και με αντιποίηση ιδιότητας τις περισσότερες φορές καθώς ΔΕΝ είναι δημοσιογράφοι - ρεπόρτερ ή ειδικοί επί θεμάτων όπως εμφανίζονται.

Μέσα στην εξίσωση δεν μπορούμε να μην προσθέσουμε και μια μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης η οποία αντιστέκεται στην αντικειμενική ενημέρωση και την αλήθεια και θεωρεί ότι πρέπει η ειδησεογραφία να παρουσιάζει τα πάντα όπως τα έχει αυτή στο μυαλό της, οτιδήποτε άλλο ή την αντικειμενικότητα την βαφτίζει παραπληροφόρηση και ελεγχόμενη ενημέρωση.

Από όλα τα παραπάνω καταλήγουμε ότι δεν υπάρχει ανεξάρτητη και αντικειμενική ενημέρωση στην Ελλάδα με τις ευθύνες να βαραίνουν κυρίως το πώς είναι δομημένα τα ΜΜΕ, την εκάστοτε Κυβέρνηση αλλά και την κουλτούρα της παραπληροφόρησης που έχει μπολιάσει την Ελληνική Κοινωνία.

Όλα αυτά θα αλλάξουν μόνο όταν αποφασίσαμε να στηρίξουμε εμπράκτως την αντικειμενική ενημέρωση που δεν θα είναι ευχάριστη πάντα στα αυτιά της κοινής γνώμης και θα επιβληθούν αυστηροί κανόνες για όσους εκμεταλλεύονται τους αφελείς.Για την ώρα  συμβαίνει  ακριβώς  το αντίθετο η αντικειμενική  ενημέρωση  γίνεται  αντικείμενο  χλευασμού.

Να θυμάστε  πως για κάθε είδηση  υπάρχουν  οι παρακάτω  κανόνες ή αλλιώς τα Πέντε W και ένα H

Ποιος το έκανε αυτό; (Who did that?)

Τι συνέβη; (What happened?)

Πού έλαβε χώρα το συμβάν; (Where did it take place?)

Πότε έλαβε χώρα το συμβάν; (When did it take place?)

Πώς συνέβη; ( How did that happen?)

Γιατί συνέβη αυτό; (Why did that happen

Υ.Γ 

Υπάρχουν εκατοντάδες δημοσιογράφοι που έδωσαν την ζωή τους για την αλήθεια.


Αθανάσιος Κολυβάς 

Δημοσιογράφος.

         

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: